MHRF

Vi är medlem i


Motorhistoriska Riksförbundet

vilket innebär en trygghet för dig som medlem

Klicka på logan ovan och läs mer

 

MHRF nyhetsblad Okt-17 klicka  HÄR

Året som gått – en sammanfattning

Foto: Lars-Göran Andersson/Jemtlands Veteranbilsklubb

2017 blev ett år med flera positiva besked till ägare av historiska fordon. Året lämnar också ett antal frågor öppna.

De nya kontrollbesiktningsreglerna som publicerades i maj 2017 innebär ett nytt förtroende till ägarna av historiska fordon. Bil som är 50 år och äldre ska i fortsättningen inte in på periodisk kontrollbesiktning. Detta avser personbil, buss, lastbil, A- och EPA-traktor och släpvagnar till dem. För motorcyklar gäller 40 år och äldre. Varannan års kontrollbesiktning för de som är 30 år blir kvar.

Reglerna träder i kraft i maj 2018. Tillsammans med FIVAs juridiska kommitté och våra systerorganisationer har MHRF jobbat aktivt med frågan sedan 2009, både här hemma i Sverige liksom nere i Bryssel i dialog med våra svenska parlamentariker och deras kanslier.

Kulturarvspropositionen antogs bara några dagar senare och riksdagen tillkännagav att man ställde sig bakom det kulturutskottets anfört om att regeringen skyndsamt bör ta fram lagstiftning till skydd för det rörliga kulturarvet.

Bakom ligger ett femårigt arbete som genomförts av Transporthistoriskt Nätverk där MHRF ingår. Basen har varit Almedalsveckan, en gemensam arbetsgrupp och återkommande uppvaktningar och framställningar till regeringskansliet, utskottet, partierna och politikerna.

Frågan om miljözoner för bilar under 3 500 kg har utretts av Transportstyrelsen på uppdrag av regeringskansliet. Transportstyrelsens förslag är att historiska fordon ska få framföras i miljözon 1 och 2. I zon 3 får endast el- och vätgasdrivna fordon framföras vilket innebär att endast historiska elfordon får framföras där. Dock kan kommunerna ge dispens i enskilda fall.

Frågan bereds nu av regeringskansliet.

Till Svenskt Motorhistoriskt Arkiv (SMA) inkom under året nya donationer av dokument, fotografier med flera föremål knutna till svensk fordonhistoria.

Har du tips om, eller vill donera, material till arkivet? Hör av dig till MHRF! Allt material som donerats till SMA ska vara tillgängligt för givaren, för forskning och för motorhistorisk publicering.

MHRF-försäkringen fortsätter att attrahera nya försäkringstagare. En ny produkt såg dagens ljus 2017, trafikförsäkring för upp till fem mopeder till ett pris.

Merparten av försäkringstagarna valde under år 2017 att ansöka om försäkringen digitalt framför pappersansökan. Prova du också den smidigare digitala vägen till försäkring (mhrf.se/forsakring)! MHRF-försäkringen söker du precis som tidigare genom din MHRF-anslutna klubb.

Till Myndigheten för yrkeshögskolan sändes även 2017 in en ansökan för att i Motala få starta en flerårig yrkeshögskoleutbildning ”Renoveringsspecialist historiska fordon” med riksintag. Målet är att utbildningen ska komma igång under 2018.

En förutsättning är att myndigheten också ser behovet på arbetsmarknaden.

MHRFs kansli och styrelse ser fram emot 2018 och önskar alla ett gott nytt motorhistoriskt år! Kanske möts vi på något alla de evenemang MHRF deltar i under kommande år? Under tiden kan du läsa om mer om vad som hänt – och vad som är på väg – här på vår hemsida.

Jan Tägt generalsekreterare MHRF